Pastoraat

Pastoraat, afgeleid van het woord pastor, dat herder betekent, is er in vele vormen, variërend van een gesprek van mens tot mens tot gesprekken tijdens een groot huisbezoek of in een gespreksgroep. Ook is te denken aan ontmoetingen met een bepaald doel of tijdens ontspannende activiteiten.
Er zijn verschillende aanleidingen voor pastorale actie. Het contact, de aandacht voor elkaar, is het belangrijkste instrument tijdens een pastorale ontmoeting. Op welke wijze dan ook. Serieus en luchtig.

Op de website van Protestantse Kerk staat een interessant overzicht van de vele vormen en doelgroepen van pastoraat.
Dr. Theo Hettema omschrijft pastoraat als: ‘Zorg en aandacht geven aan een ander op zo'n manier - in gesprek of in een ontmoeting - dat die ander iets van geloof, hoop en liefde ervaart, zoals we die in de kerk met elkaar delen. Dat pastoraat kan gebeuren in een gesprek, in een groep maar ook in een onverwachtse ontmoeting.’